A múlt hétvégi nyílt béta alkalmából blogunk is bevizsgálta a Diablo III bétáját. A következőkben az enyhén spoileres beszámolómat ovashatjátok:
Még élénken él az emlékezetemben a PC Guru 2000 augusztusi számában Lily Diablo II kritikája. A kritika szigorú volt, és objektív, ha jól emlékszem végeredményben a játék olyan 81-82 % körül kapott tőle. Ez persze nem akadályozta meg a Diablo 2-t abban, hogy a műfaj egyik meghatározó klasszikusává, és persze egyik személyes kedvencemmé váljon, objektív énem mégis kénytelen volt egyetérteni Lily kritikájának egy részével. Elhatároztam hát, hogy a kezdeti eufóriámból lassan kigyógyúlva megpróbálom én is hasonló objektivitással véleményezni a bétában tapasztaltakat.
De a híres PC Guru cikkhez hasonlóan bontsuk részeire a játékot, és elemezzük őket pro és kontra:
Grafika: kezdjük mindjárt a technikai oldalon. A diablo 3 az első gameplay videók óta kapott hideget-meleget egyaránt a játék megjelenítésével kapcsolatban, a béta alapján azonban azt kell, hogy mondjam, hogy nagyobb része ezeknek a kritikáknak alaptalan. A karakterek jól néznek ki, a környezet minden eddigi próbálkozásnál részletesebben kidolgozott, és a grafika nagyon jól teremti meg a kívánt atmoszférát, egy apróságtól eltekintve. Ami pedig nem más, mint a színvilág. A legelső gameplay videó wow-gayness színáradata óta sokat fejlődött a látvány, a színek mégis egy kicsit túl rikítóak, a környezet pedig túl világos maradt. Ejnye-bejnye ezért a Blizzardnak, szerencsére azonban fél perces munkával hozzáadhatjuk a bétához az Imhotep uraság által már ajánlott dark modot, ami egyből elénkvarázsolja a klasszikus diabló színvilágot. Így igazából amiatt nem aggódok, hogy a dark mod beizzítása mellett a látvánnyal bármi gond is lehetne.
(a mellékelt képeken és videókon egyébként a dark mod lesser verzióban fut csak, tehát a legenyhébb szinten, méghozzá sharpen nélkül. Úgyhogy akinek még ez is túl rikító volna az tegye fel nyugodtan hardcore-ba, és játssza sötétben, szinte fekete-fehéren:))
Játékmenet: A diablo III játékmenete nemcsak a 2. rész veteránjainak lesz kellemesen ismerős, de remekül megidézi az első rész mechanizmusát is. Erre a legjobb példák a pályákon megjelenő random kis eventek:
Ha a fenti videóról valakinek nem ugrott be egyből Zhar, az első rész őrült varázslója, akkor az szégyellje el magát.
De maga a Skeleton King sem egy ismeretlen ellenfél ugyebár.
Szintén jó kis játékmeneti elem az itt-ott megjelenő treasure bandit, ami valami kis vihogó gnómféle akar lenni, egy nagy kincsekkel teli zsákkal a hátán, és miközben menekül előlünk, mindenfele szórja el az aranyát. Érdemes elkapni a kis rohadékot, mert mindig dob 1-2 kék cuccot, meg persze egy rakás aranyat, viszont ha nem vagyunk eléggé gyorsak, akkor teleportot nyit magának és pofánröhögve minket elmenekül. El nem tudjátok képzelni, micsoda kergetőzések tudnak kialakulni, amikor a kis rohadékra egy nagyobb tömeg ellenfél közepén találok rá:)
A WoW-os profession-ökhöz kicsit hasonló artisan rendszer is kipróbálható a bétában. Itt ugyan nem magunk tanulunk meg valamilyen mesterséget, hanem különböző "haverokra" tehetünk szert, akik értenek ehhez-ahhoz. A bétában ilyen artisan volt Headrig, a kovács, aki egészen jó kis cuccokat kalapált nekünk, és nem mellékesen saját sztoriszála is akadt.
A kovácsolás egyébként úgy működött, hogy a kék, és egyéb színekben rikítő varázs- és rare itemjeinket nem volt muszáj eladnunk, hanem Haedriggel szét is szedethettük, aki az így nyert alapanyagokból volt képes számunkra új cuccokat összekalapálni. Egyébként meg jó sok aranyarért lehetett tovább tréningeltetni, aminek köszönhetően újabb cuccokat tudott készíteni számunkra. A rendszer jónak tűnik, reméljük nem fogja felborítani a tápolás menetét (a béta során nem tette).
A játékmenet negatívuma a kihívás hiánya lehet, ám óva intenék mindenkit, mielőtt ezen a ponton elítéli a játékot, ne feledje, hogy ez csak egy béta verzió, amiben az első fejezetnek is csak kevesebb, mint 1/3-adát tudjuk lejátszani. És bizony, a diablo 2, de még az első rész eleje sem volt sokkal nehezebb annál, amit a 3. rész bétája során tapasztaltam. Egy másik érdekes játékmeneti pont az átalakult talentrendszer, amitől én kicsit tartok, viszont el kellett ismernem, hogy egyrészt a béta során jól teljesített, másrészt pedig a béta 13 szintje egyszerűen nem volt elég rá, hogy akár pozitív, akár negatív ítéletet mondhassak felette.
Sztori: a béta során a történetből sem sokat kapunk, ám amit beletettek, az ígéretesnek tűnik. Így elmondható, hogy maga a történet jó eséllyel pályázik rá, hogy felvegye a versenyt az előző részekkel, a sztori játék közbeni tálalása azonban hagy némi kívánni valót maga után. Igaz, így volt ez az első 2 részben is, a második rész óta azonban már eltelt cirka 12 év, és én ennek hatására nagyobb fejlődést vártam ezen a fronton.
Nade mire gondolok:
A játék közben a questek és egyéb sztorielemek a diabloban már megszokott, egyszerű párbeszédes módon jelennek meg. Illetve elnézést, ez már fejlődés, hiszen végre van valódi párbeszéd, nem csak monológok. Azonban az újítás ezen a fronton körülbelül ki is merül ennyiben. Ellenpéldának hadd hozzam fel a WarCraft 3-at, amiben a játék engine hangulatos átvezető videói a nem túl részletes grafika ellenére is sokat hozzáadtak a sztorihoz. A StarCraft 2-t, ahol külön engine készült az átvezető videókhoz már meg sem említem inkább, hiszen annál jóval kevesebbel is beértem volna. Az azonban, hogy amikor egy karakter beszél, akkor egy kis ablakban csak egy egyszerű rajzolt kép jelzi a szereplőt, 2012-ben számomra egy AAA kategóriás játéknál már teljességgel elfogadhatatlan. Főleg akkor, ha belegondolunk abba, hogy már a StarCraft első részében is animálva voltak ezek a kakakterfejek. Ez persze a végleges játékban lehet, hogy már így lesz, de a béta során kissé kiábrándító volt számomra, hogy ilyen apróságokkal nem foglalkoztak a fejlesztők. Persze a Diablo sorozatra mindig is jellemző volt a sztori közlésében való visszafogottság, így emiatt nagyon elítélni a 3. részt sem tudom (meg nem is akarom:)).
Ami viszont pozitívum itt, azok a játék közben talált kis naplók, amik nagyon jó háttéranyagot szolgáltatnak az egyes területekhez, továbbá a skeleton king történetét is szépen elmesélik nekünk (már annak ugye, aki eddig nem ismerte volna :D)
Zene, hangok: Bár akad pár emlékezetes dallam, mégis elmondható, hogy a 2. rész zseniális trackjeitől bőven elmarad, amit eddig hallhattunk a béta során. Számomra ez azért is érthetetlen, mert bár a zenét más csinálta, mégis rendelkezésére állt körülbelül 90 percnyi Matt Uelmen zenei anyag, amit a tehetséges zeneszerző még a Blizzardtól való távozása előtt készített a játékhoz. Abban reménykedek, hogy a zene javát a későbbiekre tartogatták, mert bár alapból tisztességesen elkészített iparosmunka a béta zenéje, de hiányzik belőle az a plusz, amire egy diablo játéknak szüksége volna.
A hangoknál azonban szokás szerint nagyon odatették magukat. Külön kiemelném a továbbra is Zseniális Deckard Caint, de Leah, és a többiek is remekül szólnak.
A különböző hangeffektek és morajlások pedig szintén díjat érdemlően minőségire sikeredtek. Ezen a ponton a játéknak semmi szégyenkeznivalója nincs!
Gépigény: A Diablo III béta gépigénye első ránézésre barátságosnak tűnt, ám a szerver-lagg és az anti-aliasing azért be-be tudta röccenteni a konfigomat, ami egyébként egy szerény 3 magos AMD fusion prociból, 2 giga DDR3-as memóriából és egy radeon HD 4670 1Gbyte-os videókártyából állt, Windows XP operációs rendszer alatt futtatva a játékot. Ezen az elavult konfigon 720p-ben, mindent maxra állítja jól játszhatóan futott a game. Amikor nem épp videót rögzítettem, nem nagyon volt hajlamos 30 FPS alá zuhanni, kivéve talán a legdurvább csatajelenetek alatt. A Skeleton King említéséhez beágyazott videóban tapasztalható egyébként a legdurvább FPS drop, amivel találkoztam a béta során. És azért azt megemlíteném, hogy a videófelvevés, valamint a laggoló szerver is minden bizonnyal közrejátszott a csúfos szaggatásban.
Hangulat: talán a legfontosabb tényező. És bevallom, a kevés sztorielemi újítás, és a korábbi részektől kissé elmaradó zene ellenére ezen a ponton még mindig remekel a játék. A környezet zseniális kidolgozása, és az egyszerű, de nagyszerű játékmenet immár harmadszorra is bebizonyította, hogy az önfeledt szórakozáshoz nem kell más, csak jól eltalált játékmenet mellé a mindent átható, nagybetűs HANGULAT. Azért hozzátenném, a hangulat teljes átéléséhez nekem azért szükségem volt a dark modra, ezen a ponton mégis csak jót tudok mondani a játékról.
Ez lett volna a véleményem a béta során tapasztaltakról.
Most pedig nézzük meg gyorsan a karakterosztályokat:
Barbarian
A barbár lett a béta során a kedvencem. Ő a régi módi, odamegyek és jól pofánbaszkodom játékstílust képviseli, és bevallom, számomra nincs annál szórakoztatóbb, mint amikor valami batár fegyverrel rendet rakok a szörnysereg sorai között. Az eddig látott talentjei nagyon bejöttek, és kinézetre is jól eltalálták a kasztot szerintem. Igazából nincs is nagyon mit írjak róla, próbáljátok ki! :D
Wizard
A második kedvencem lett, pedig először nem voltam biztos benne. A "fotonágyút" kicsit oda nem illőnek tartom, valamint ránézésre egy cseppet metroszexuális a szentem, viszont az öntelt stílusa, és a brutális varázsereje hamar meggyőzött abban, hogy ez a kaszt is jól sikerült összességében. Sajnos nem tudtam kellőképpen kipróbálni, hogy a melee, vagyis fegyveres orientáltság a wizard esetében mennyire életképes lehetőség. 10-es szintig jutottam csak vele, így a spectral blade képességet már pont nem volt alkalmam kipróbálni. Addig azonban elmondható volt, hogy bár képes volt tisztességgel kaszabolni valamilyen varázskarddal is (a diamond skin és egy erősebbfajta pajzs pedig egész tűrhető védelmet nyújtott neki) mégis, sokkal hatékonyabban bánt el az ellenfelekkel, ha inkább a varázsképességeit használta.
Monk
A monkkal is nagyon élveztem a játékot, bár vele már nem jutottam el a skeleton king-ig (hát igen, a barbárral viszont kétszer is levertem:D). Imhotep kedvéért női monkot indítottam (trollface), ami bevallom őszintén nekem szimpatikus is volt, egészen addig, míg meg nem szólalt:D
Bár a monk bőven nem olyan szívós, mint a barbár, a cséphadarás neki is eléggé jól megy. És bár bevallom, először egyáltalán nem tetszett ez a kaszt, a vele való játék közben teljes mértékben meggyőzött a létjogosultságáról.
Demon Hunter
Nem tűnt rossznak, de pont a kezdeti képességeitől nem estem hanyatt. Persze azt mondják, a demon hunter karakter onnantól durvul be igazán, hogy a másik kezébe is teszünk valami nyílpuskát, és akkor duálban már nagyon durva szórásra képes. Én sajnos az idő szűkössége és a béta során egyéb elfoglaltságaim miatt eddig már nem jutottam el vele.
Witch Doctor
Vele bevallom mind idő, mind gusztus hiányában 5-ös szintnél tovább nem jutottam, de ezt valahogy nem sajnálom. Bár egyértelműen van helye a Diablo III palettáján a kasztnak, mégis egyértelműen nem az én világom a doki. Már a kinézete, és a mozgása sem szimpatikus számomra, a képességei pedig mintha valamiért egy kicsit túlzottan gyengék is lettek volna. Persze később biztos bedurvul ez a kaszt is, de én mind a pókoktól, mind a "kutyuskáktól" többet vártam volna. Viszont elmondható, hogy a kaszt jó ötvözésének tűnik a diablo 2-ből a nekronak, és a WoW-ból a warlocknak. Úgyhogy a fenti két karakterstílus kedvelőinek érdemes lehet majd bepróbálnia a dokit.
Így a kasztok végére hadd írjam le személyes spekulációmat, mely szerint a biztosan érkező kiegészítő lemezben az egyik új játszható kaszt a templar lesz. Persze lehet tévedek, de úgy érzem, hiába a változatos karakterosztályok, és hiába a monk aurái, de a paladin bizony hiányzik a színtérről. Ezek a templarok meg valami hasonló arcoknak tűnnek nekem, úgyhogy eléggé adja magát, hogy a kiegben majd játszható karakterként is feltűnjenek.
És most végezetül összefoglalnám a gondolataimat a játékról: mint ahogy azt észrevehettétek, szigorúan megfogalmaztam a negatív tapasztalataimat is a bétáról. Ám mindennek ellenére a véleményem mégis az, hogy minden valószínűség szerint a Diablo III-ban egy újabb klasszikust köszönthetünk majd, ami, ha tippelnem kellene, bőven felül fogja majd múlni tartósságban az egyébként szintén remekül összerakott, de talán kicsit túl hamar megúnható StarCraft 2-t.
Akárhogy is, május 15-én újra elszabadul a pokol!
Update: Már most elárulom, a vasárnapi videó is Diablo III Bétával kapcsolatos lesz, egészen pontosan egy lvl 10-es barbár és a Skeleton King összecsapása érkezik majd, szerény személyem felkonferálásában :) (ITT már meg is találjátok!)
Addig is ajánlom a kedves olvasók figyelmébe a múltkori poénos képekkel tarkított cikkünket a témában.