A textúrázás bizony trükkös dolog tud lenni, ugyanakkor nagyon sokat tud dobni a munkánk végeredményén. A mai cg-laikusban megmutatjuk az arany textúrázásának csínját-bínját.
Az aranyat ugye a többi csillogó, és drága dologgal együtt mindenki szereti. És miért ne szeretné, ha egyszer olyan szép. Azt gondolná az ember, emiatt eléggé kacifántos út vezethet odáig, mire 3D-s modellező programunkban (jelen esetben ez a 3D Studio MAX 2009) készített modellünk eléri a kívánt arany textúrájú hatást. Jelentem, ezek az emberek tévednek, és mindjárt meg is mutatom, milyen egyszerűen lehet arany hatású textúrát gyártani!
Kezdjük az elején. Szükségünk lesz néhány modellre. Én a dolgokat leegyszerűsítve a MAX-ba beépített alapmodellekből raktam ki egy teáskannát (teapot), egy gömböt (sphere), meg ezt a csomós baszást (torus knot). Ezek a formák tökéletesek lesznek rá, hogy bemutassák a textúra mibenlétét. Ne legyünk zsugoriak és basszunk alá valami talajt is, egy sima plane megfelel a célnak.
Ezután ha valaki úgy érzi, hogy számára már most fontos, ízlés szerint be is világíthatjuk. Én egy szem sima omni-t használtam, árnyékkal (raytraced shadow). Azért így állítottam az árnyékot, mert mental ray-el rendereltem, de ha valaki maradna a scanline-nál akkor inkább javaslom neki az advanced ray traced shadow beállítást.
Jajj, amit majd el felejtettem: adtam textúrát a talajnak is. Na semmi észvesztőre nem kell gondolni, csak egy szimpla checker csinos kis sakktáblatalajnak, a mapot pedig raytrace-re vettem, hogy szépen tükröződjön és csillogjon már ez a talaj is a pofánkba, hisz úgy sokkal tovább renderel sokkal szebb az egész.
Na ha mindez megvan, akkor igazából már semmi más dolgunk nincs, mint textúrázni a kicsikét.
Lássuk, hogyan is készítjük el a kívánt aranyozott hatást:
Szóval, a shader basic parameters-nél kiválasztjuk a multi layer típust.
Ha ez megvolt, akkor sorra vesszük a specular layereket (First Specular Layer, Second Specular Layer).
Az elsőhöz (First Specular Layer) állítsunk be valami sárgásat (aranyt), a másodikat (Second Specular Layer) lőjük be full fehérre.
Az egyéb paraméterek legyenek kábé úgy megadva, mint ahogy az alábbi képen látjátok (itt megjegyezném, hogy a pontos értékek sosem számítanak szentírásnak, nyugodtan próbálkozzon mindenki maga, hogy megtalálja a neki legjobban tetsző végeredményt. Szerény személyem szerint azonban ha jól kinéző arany hatást akarunk elérni, jelen esetben javasolnám az általam megadott értékeknek a közelében maradjon mindenki!)
Na szóval itten van a kép:
Ha ezzel megvagyunk, akkor lejjebb gördülünk a Supersampling-hoz, és beállítjuk max 2.5 star-ra (bika géppel rendelkezők hammerslay-re:)) Ennek valahogy így kéne mutatnia:
Ha ezzel is megvagyunk, még lejjebb gördülünk a Maps menüponthoz, és ott kiválasztjuk a reflection-t.
A none gombra kattintás után válasszuk ki a listából a falloff típust.
Itt valahogy így igazítsuk dolgainkat:
Mint láthatjátok, itt újra megadok egy raytrace mapot a falloff-on belül ("a cselen belül újabb csel"). Ígérem kábé ennyire bonyolódik csak a helyzet, hisz lassan a végére is értünk a textúra kreálásának.
Ha ügyesek voltunk, akkor valami ilyesmit kellett, hogy kapjunk végeredményként:
Most pedig rendeljük hozzá szépen a készített mapot a 3 objektumunkhoz, majd egy renderrel nézzük meg, milyen eredményt kaptunk (ha "lyukas" a teáscsészéd, akkor render setupban pipáld ki a force 2-sided opciót):
Tessék, íme a nagyon alap arany textúránk. Innen pedig ha az ember tovább bonyolítja, még sokkal többet is kihozhat a dologból. Fontos, hogy az alábbiakban beállított részleteket már ne nagyon piszkáljuk, nehogy a mapunk elveszítse arany jellegét. De valami netről nézett aranytextúrát a diffuse maphoz hozzáadva, a fényekkel, tükröződésekkel szöszmötölve nagyon pofás aranyékszerkészletet dobhatunk össze magunknak a fenti eljárással nagyon gyorsan (ugye ez a grafikusok legnagyobb varázsszava :)).
Én például a fenti alapot pár szépen rovátkázott, díszes felületű aranylabdácska elkészítésére használtam fel, és jelentem renderidőben és végeredményben is hamar sikerült elérnem a kítűzött célt.
Íme 2 verzió a végeredményből:
Végezetül nem maradt más hátra, mint sok sikert kívánnom minden lelkes amatőr grafikusnak a saját aranyfedezetének megalkotásához:) Ha valakinek további kérdése van, a blog e-mail címére dobjon egy mailt, ha olyan kedvem lesz, még talán válaszolok is:)
Na Jót ne halljak!