A vita gyakorlatilag egyidős a számítógépes játékokkal, de a legutóbbi konzol generációváltás után éleződött ki igazán.
A folyamat 2005-ben kezdődött, az Xbox 360 piacra dobásával, majd egy évvel később a Playstation 3 kijövetelével csúcsosodott ki.
A bőség zavara...
A Ps3 és Xbox konzolok hardvereit az akkori korhoz képest egészen jófélére sikerült összekovácsolni, aztán beindult rá a marketing gépezet, és az exkluzív játékok hada, ami eladási adatokban talán sosem látott mértékben az ekkorra egyébként is erősen lefelé ívelő pc-s eladások fölé vitték a Sony és a Microsoft féltő gonddal dédelgetett játékgépeit. Mindenképp a konzoloknak kedvezett a warezolás lehetőségének hiánya, későbbiekben pedig a konzolokon történő kalózkodás megoldásának bonyolultsága és kockázatai. Mindezen idő alatt a PC, mint platform végleg elsüllyedt a kalózkodás tengerében, nagymértékben köszönhetően az elsődlegesen konzolra tervezett játékok botrányosan rossz portjainak, és a nagy kiadók részéről a kalózkodás visszaszorítására tett, balul elsült kísérleteknek. És itt elmondható, hogy a kiadók szinte minden hibát elkövettek, amit csak lehetett. Az újabbnál újabb DRM-ek, melyek azt a célt szolgálták, hogy csak eredeti játékkal tudjon játszani az illető, végül nem voltak másra jók, mint hogy a tisztességes vásárlók számára rontsák a játékélményt, míg a profi feltörőcsapatok pizzával és egy rekesz kólával a pincébe bezárkózva játszi könnyedséggel szedték ízekre ezeket a "feltörhetetlen" másolásvédelmeket.
Ez volt hát az új generációs konzolok aranykora, és a PC-s játékipar sötét napja.
És hogy mi a helyzet a jelenben?
A PC előbb beérte, majd alaposan le is körözte a konzolokat hardver terén. Jelenleg köszöni szépen, jól van, a konzolos eladásokat még mindig jelentősen alulteljesítve. Ám a divatos "a PC halott/haldoklik" aranyköpéseket már tényleg csak a legkevésbé hozzáértő játékosok hangoztatják, és már őket sincs nagyon senki, aki még komolyan venné. A nagy kiadók még mindig szívják a fogukat a saját hibás döntéseiket észre sem véve, mellettük az indie játékfejlesztők pedig vidáman megélnek minden platformon. Persze többnyire azt vehetjük észre, hogy azoknak a játékoknak sincsenek különösebb gondjaik az eladásokkal - az állandóan, most már minden platformon jelenlévő warez ellenére - akik nem összecsapott, minőségi játékokat adnak ki, ahol nem sajnálják az időt, hogy a játékot a különböző platformok eltérő igényeihez szabják. (Itt a nyerő formula, kedves tudatlan kiadóóriások:))
Persze őket sem mondanám rossz marketingfogásnak:)
Jelenleg az átlag PC játékosnak, ha van esze, az Xbox és a Ps3 az exkluzív játékokat leszámítva nem más, mint áldás. A játékok grafikája manapság elért egy olyan szintet, ami már bőven elég a felhőtlen játékélményhez, és a konzolok fix hardverének köszönhetően egyhamar nem is várható a túlzott elhúzás. Így lehetséges az, hogy ha mostanság veszel gépet, az nem fog fél év múlva elértéktelenedett szemétté válni, hiszen a grafikai színvonal nagyjábóli stagnálása miatt a gépigények se várhatóak, hogy a közeljövőben nagyon elhúznának. És atomerőművel rendelkező grafikahomokosokat kivéve ez bizony örvendetes tény lehet mindenkinek, aki a szűkös keretek között próbálja fenntartani játékszenvedélyét.
Hova lettek a poligonjaim??!!!
És hogy mi a helyzet a konzolokkal? Semmi különös. Vezetik a piacot, és elmondható, hogy konzolosnak lenni ma még jobb dolog, mint 2-3 éve volt.
Na de mi várható a jövőben?
Erről erőteljesen megoszlanak a vélemények. Ami látható, hogy a konzolos eladások stagnálnak jelenleg (bár ez nem ok szégyenkezésre) a PC-s játékipar pedig látszólag felemelkedésben van. Az nvidia nemrég kiadott elemzése szerint 2014-re a PC-s játékipar elérheti, sőt túlszárnyalhatja a konzolokat eladások tekintetében.
Az nvidia ugye még sosem tévedett...
Nem semmi előrejelzés de én javaslom, hogy minden ilyen, és akár az ellentettjét előrevetítő találgatást (mert ezek még csak azok, bárki bármit mond) csak a saját felelősségünkre vegyünk kész ténynek. Az Xbox és a Ps3 csillaga még távolról sincs leáldozóban, és valamikor, még ha nem is mostanában, de bejelentésre kerül majd a legújabb generáció. Ha ehhez a mixhez még hozzáadjuk a különböző alternatív vásárlási formák terjedését, a felhő alapú játékrendszereket, és a tucatnyi új, forradalmi ötletet, amikről még nem is tudunk, a végeredmény minden lesz, csak nem előre megjósolható.
Így már nem fenyeget a veszély, hogy bedobod a kontrollerrel a tévéd kijelzőjét.
Talán a faék egyszerűségű logika lehet az egyetlen, ami érdemileg leírhatja a jövőt: vagyis a konzolok világ életükben jól megvoltak, ez a jövőben sem lesz másképp. A PC-t pedig sokszor divat temetni, mint játékplatformot, de a közeljövőben az sem megy sehova. És, hogy ki melyik platformot részesíti előnyben, az legyen mindenkinek a saját döntése.
Csak azt ne feledje: attól, hogy platformot választ, még nem lesz jobb senkinél, akinek a döntése nem egyezett meg az övével. Valójában mindketten ugyanazok maradnak: a számítógépes játékok szerelmesei!
Fanboynak lenni rossz, értem?